Checklist: dit heeft u nodig als u in de sauna gaat!

U plant een ontspannende wellness avond in de sauna of infraroodcabine? Lees dan even deze checklist! Zo bent u perfect voorbereid en kan u zorgeloos genieten van uw saunaritueel. Want als u eenmaal uitgestrekt op uw handdoek ligt in de hitte van de saunacabine… wilt u toch het liefst niets meer aan uw hoofd hebben?!

Dit heeft u nodig:

Minimaal 90 min tijd

Voor een weldoend saunaritueel heeft u in de eerste plaats tijd nodig. Zorg dat u die namiddag of avond een lege agenda heeft en dat u zich alle tijd kan nemen. Een sessie in een Finse sauna (droog klimaat, 90°C) duurt 10 à 15 minuten. Na afloop moet u goed afkoelen door koud te douchen of een koud dompelbad te nemen. Nadien rust u min. 20 minuten en vervolgens herhaalt u het hele ritueel van voor af aan, nog één of twee keer. U kan zich natuurlijk ook beperken tot één saunagang. Voor een infraroodritueel heeft u min. 60 minuten tijd nodig.

Zacht reinigende douchegel en scrubzout

Vóór het saunaritueel neemt u een douche en reinigt u uw huid met een zachte douchegel. Vervolgens kan u met zout uw huid scrubben. Op deze manier verwijdert u alle dode huidcellen zodat u met een zachte, egale huid aan het saunaritueel kan beginnen.

Handdoeken

Voorzie meerdere handdoeken voor een saunaritueel zodat u bij de tweede of derde saunagang een droge handdoek kan nemen. De linnen handdoeken van KLAFS zijn perfect geschikt als saunatextiel omdat linnen de eigenschap heeft zeer snel te drogen en vuilafstotend te zijn.

Badjas en slippers

Na een saunagang (opwarmen + afkoelen) adviseren wij dat u min. 20 minuten rust neemt zodat uw lichaam zich volledig kan herstellen vooraleer u aan de tweede gang begint. Om te rusten draagt u een badjas zodat uw lichaam niet verder afkoelt. Slippers zijn altijd aangewezen zodat u geen koude voeten krijgt. 

KLAFS geurenset voor een opgietsessie

Wilt u een extra beleving toevoegen aan uw saunaritueel? Kies dan voor een opgietsessie met een heerlijk aroma naar keuze. Bereid de opgietsessie voor alvorens u begint met het saunaritueel. Voeg enkele druppels geurconcentraat toe aan water in een sauna-emmer en meng met de sauna lepel. Check de achterzijde van het flesje om de juiste verhouding water/aroma te kennen. Breng variatie in uw opgietsessies door regelmatig een andere geur te kiezen.

Verfrissende drankjes (tijdens rustpauzes)

Voorzie water om uw lichaam opnieuw te hydrateren tussen 2 saunagangen. U gaat hevig transpireren in een Finse sauna en verliest zo heel wat van uw vochtreserves. Om deze aan te vullen, is het dus absoluut noodzakelijk dat u voldoende drinkt tijdens en na het saunaritueel. Vermijd wel alcoholische dranken als u plant om erna nog een saunagang te doen.

Referenties

Bekijk alle referenties

Onze merken